Den ultimative guide til babysøvn

Som ny forælder kan det føles som om, at hele din verden drejer sig om én ting. Ikke baby. Men søvn. Mangel på søvn, for lidt søvn, for meget søvn, forkert søvn, afbrudt søvn, og lidt mere mangel på søvn. Din omgangskreds spørger til babys søvn, bemærker at du ser træt ud og spørger om baby ”stadig vågner om natten”. Du læser anbefalinger om ”normal” babysøvn, og begynder at tælle timer og minutter, for at være sikker på Junior får, hvad han skal have i drømmeland.

Inden du går helt i panik, så husk:

  • Alle babyer er forskellige. Nogen sover 8 timer i døgnet, andre sover 23 timer i døgnet. Elastikken for ”normal” kan altså strækkes meget langt.
  • Baby spiser ofte – og de spiser døgnet rundt. Baby er slet ikke gearet til en nat uden mad – mange oplever at amme om natten til langt efter 1-1½ års alderen.
  • Babys udviklingsspring ændrer hele tiden babys søvn. Hvad der var ”normal” søvn i går, er en by i Drømmeland i dag.
  • Mange oplever søvnspring ved 6-ugers alderen, og igen sammen med et appetitspring ved 4-måneders alderen.
  • Omkring 8-12 måneders alderen gennemgår baby den første separationsfase og også her er det normalt at søvnen påvirkes.

Hver gang baby gennemgår et appetit eller udviklingsspring, får en tand, gennemgår sygdom eller forandringer, kan du næsten være sikker på at søvnen påvirkes. Så når vi taler om babyer og søvn som om det burde være en nogenlunde stabil faktor, så ender vi med at skyde helt ved siden af.

Er baby sund og rask?

Har du alligevel en fornemmelse af, at noget er galt, så er det heller ikke meningen at du skal ”stå det igennem” for at være en god forælder. Hvis du oplever at babys gråd og søvn ligger udenfor normalen, så sørg for at baby er sund og rask, inden du kaster en formue efter smarte gadgets fuld af søvnløfter.

I de første 3 måneder vil tankerne typisk være omkring reflux, kolik eller skævheder fra fødslen. Reflux kan behandles af lægen, og mange oplever at kolik og skævheder kan behandles hos kiropraktor, zoneterapi eller kranio sakral terapi.

Den ultimative guide til babysøvn

Du får her 15 trin til en god nattesøvn – vi lover ikke at noget trick i verden får dit barn til at sove hele natten – for det er faktisk slet ikke meningen. Intet kan eller skal erstatte reelt nærvær og kropskontakt. Men de her tricks kan være med til at gøre baby tryg, glad og søvnig.

  1. Frisk luft

At rende rundt ude i den friske luft, og bagefter komme ind med kolde kinder og få varmen – det er næsten lige så godt som en sovepille, så snart barnet begynder at gå rundt selv. Det kan også være en gåtur i viklen eller bæreselen for de yngre bebser.

  1. Ingen skærm før sengetid

Lyset fra skærmen forstyrrer vores naturlige døgnrytme, og skærmen bør lægges væk en time før sengetid (1).

  1. Et dejligt Bad

Et lunt bad før sengetid virker også søvndyssende. Når vi skal til at falde i søvn, falder vores kropstemperatur naturligt. Det kan man efterligne ved at give et lunt bad – huden vil være varm, og overfladetemperaturen vil falde efter badet.

Epsomsalt er et mineral fra havvand, og kaldes også magnesium sulfat – det skulle efter sigende virker beroligende. Der er dog ikke noget forskning, der endegyldigt har fastslået det, selvom mange oplever dets beroligende effekt. Epsomsalt kan virke en smule afførende, og barnet bør derfor ikke drikke badevandet. Magnesium fås også som lotion – se her.

Du kan også få en beroligende virkning ved at putte kamille i badet – som disse hele kamille blomster.

  1. Massage og pusletid

Blid massage med lette tryk virker beroligende på baby. Det behøver ikke være mere end at blive smurt ind i olie på puslebordet efter badet.

  1. Et fast – men fleksibelt – putteritual

Vi har hørt det rigtig mange gange før. Et fast putteritual, så barnet ved, hvad der skal ske. Putteritualet bør dog slet ikke være noget, forældrene gennemtrumfer over for barnet. Hvis noget ikke virker, så vær ikke bange for at lave det om. Hvis barnet vil have læst en anden bog, så læs den. Jo større baby, jo mere selvbestemmelse.

  1. Kaninbogen

Du skal have levet under en sten de sidste par år, hvis du skal have undgået at høre om ”Kaninbogen – bogen der får børn til at sove”. Bogen sælges som lidt af et vidundermiddel, og forfatteren selv fortæller, hvordan han læste den højt for sin kones gravide mave – for at øge virkningen af den efter fødslen. Den er bygget op som en hypnotisk bog, der får barnet til at overgive sig til søvnen glad og tryg.

Nogle forældre oplever at den virker som en sovepille, både på børn ned til 6 måneders alderen helt op til at virke på ens partner. Andre har ikke held med den, og børnene virker resistente overfor bogen.

Find bogen her

  1. Nærvær og tid – amning og vikle

Trygge børn sover bedst. Og hvordan gør du baby tryg? Nærvær, kropskontakt og tryghed. Amning opfylder alle barnets behov før sengetid, og kan ikke erstattes af alverdens gadgets – amning er meget mere end mad, både dag og nat. Baby vil også mange gange i løbet af natten skulle bekræftes i at du er her, og at verden er ok. Mange kalder det “hyggeamning”, vi kalder det tryghedsbehov.

Sæt også den rette mængde tid af. En baby, der skal puttes er en klovborg-ost. Den tager den tid, den tager. Hvis du er stresset, utålmodig eller irriteret over putteseancen, kan dit barn mærke det. Børn sanser alt, og de tager sjældent fejl.

Ønsker baby nærvær over længere tid før natten, samtidig med at du ønsker dig frie hænder, så invester i en vikle eller et andet bæreredskab, som du og baby er glad for. Se mere her på Slyngevejlederen.dk

LÆS: Attachment parenting//Ifavn 101

  1. Philips Wake Up Light

Philips Wake Up Light simulerer både solopgang og solnedgang. Solnedgangen kan indstilles i lysstyrke og varighed, og gør rummet gradvist mørkere. Solnedgangen kan for eksempel startes mens man læser godnathistorie.

Den kan også anvendes som vækkeur om morgenen, hvor den 30 minutter før vækketid starter en ”solopgang” fra blød morgenrøde via orange, indtil rummet er fyldt med stærkt gult lys. Denne proces med gradvist at øge lyset stimulerer kroppen til at vågne naturligt. Når ”solopgangen” er færdig, ”ringer” vækkeuret med en af de blide lyde du kan vælge.

Find den her

  1. Hvid støj

Hvid støj er ”et støjsignal som indeholder alle frekvenser i et vist betragtet frekvensområde med lige stor styrke – Ligesom hvidt lys indeholder alle farver”.

Hvis du leder efter en radiokanal på en gammel radio, så vil du i mellem kanalerne hører den klassiske susen – dét er hvid støj. Den samme frekvens kommer fra støvsuger, vaskemaskine og andre husholdningsapparater.

Den hvide støj skulle angiveligt minde baby om at være inde i mors mave, hvor alle lyde dæmpes, og hvor der hele tiden er en susen fra mors krop.

Du kan finde bamser med hvid støj her.

  1. Efterlign mors mave med en slyngevugge

Slyngevuggen er en vugge af stof med madras, der hænges op i loftet. Når baby bevæger sig, vugges den blidt tilbage i søvn – helt ligesom at ligge i mors mave.

Hvis baby er sund og rask efter fødslen, kan slyngevuggen anvendes dag og nat, så meget som baby ønsker at ligge der.

Du kan læse mere om den originale slyngevugge her.

  1. Pilates bold

Er baby tryggest ved at blive vugget i seng, så kan du spare mange kræfter ved at anskaffe dig en pilatesbold – bolden skal være stor nok til at du sidder behageligt på den. Sæt dig på den med baby i armene – eller måske i viklen – og hop blødt op og ned.

  1. Tyngdeposen

Tyngdeposen.dk har flere forskellige produkter af soveposer og sovedragter, med tyngde i. Mange større børn og voksne har gavn af kugledyner og kædedyner, til at afhjælpe søvnproblemer. Med tyngdeposen anvendes samme princip. Du kan læse om forskningen bag effekten af tyngde her.

Tyngdeposen hjælper babyer og børn til mere og dybere søvn. Den integrerede tyngde omslutter og beroliger dit barns nervesystem, hvilket giver ro i hele kroppen og dybere søvn. Tyngdeposen virker for +85% – Læs mere og køb den her.

  1. Samsovning og natteamning

Flere undersøgelser viser, at hvis forældre og børn deler senge, får alle mere søvn, bedre søvn og mere nærvær og tryghed. Samsovning gør også natteamningen nemmere, og med fri adgang til amning om natten, får baby dækket alle sine behov, ligesom det hjælper til opretholdelsen af amningen. Du kan læse meget mere om samsovning og amning på Kellymom.com.

LÆS: Ultramor, curlingfar eller bare enormt doven?

  1. Sov i skiftehold

Når alt er afprøvet, når alle eksperter har set på baby, og alle facebookgrupper er støvsuget for gode råd, og du stadig sidder tilbage med en vågen baby – hvad så?

3 gode råd

  • Hold ud.
  • Sig ”Det er bare en fase”
  • Sov på skift.

Det kan godt lade sig gøre at sove på skift, selvom mor ammer og far – eller begge – er startet arbejde. Hvis vi ikke får vores søvn, bliver vi bimse. Vejen frem er benhård prioritering.

Nogen har held med at lade far tage nattetjansen, så far vågner og ligger baby til amning hos mor. Det kræver dog, at mor ikke selv vågner af baby, og at mor er tilpas med at amme i søvne.

Der findes ingen opskrift på, hvordan det kan løses. Det er noget hver enkel familie må prøve sig frem til. Ingen bør dog stå alene med ansvaret for familiens søvn, hverken mor, far eller baby – og derfor er benhård prioritering vejen frem – ikke søvntræning.

LÆS: Søvntræning – og hvorfor forskning er ligegyldig

  1. Oplysning!

Forskning viser, at bare det at forældrene bliver oplyst om hvad ”normal” babysøvn er, gør det nemmere at acceptere at familien nærmest kan være i undtagelsestilstand det første års tid med baby.

Du kan læse meget mere om børn og søvn på siderne

  • Kolikmor.dk
  • Evolutionaryparenting.com
  • Babysoevn.dk
  • Kellymom.com

Find facebookgrupper med forældre, der også ønsker at praktisere bæredygtigt forælderskab, uden søvntræning.

Læs: 10 Facebook-grupper der redder dit familieliv.

Baby, Tumling
Forrige artikel

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply